اهدای عضـــو در بیماران مرگ مغزی را جدی بگیریم

موضــــوع اهدا عضــــو در بيماران مــــرگ مغزي در اكثر جوامع از نظر اخلاقي موردقرار گرفته است و با توجه به جوانب انسان دوستانه ي آن مورد تـــاييد مــــي باشد. بخصـــوص در كشور ما كه بدليل بالا بودن ميـزان تصادفــات بخصوص تصــادفات رانندگـــي متاسفانه تعداد زيادي از افرادي كه قبلاً‌سالم بوده اند در يك لحظه دچار مرگ مغزي مي شوند كه نياز به اقدامات اساسي جهت كاهش اين تعداد همواره احساس مي شود اما به هر حال اهدا عضو اعم از كليــه ها ، قلب ، ريه و كبد و قرنيه و ساير قسمت هاي قابل پيوند مي تواند زندگي افراد بسيــار زيــــادي را نجات دهد . زمان مرگ از نظر علم پزشكي با توجه به شاخص هاي مرگ مغزي معين مـــي شود.

تصميم گيري در مورد اهدا عضو بايد توسط شخصي صورت گيرد كه از تمـايلات و خــواسته هاي بيمار اطلاعات دقيق دارد اين فرد مي تواند از نزديكترين بستگان بيمار يك دوست يا حتي دادگـاه و پزشك باشد ( همانگونه كه در غرب مرسوم است).

اما از نظر كشورهاي اسلامي فقط ولي فرد حق تصميم گيري در خصوص اهدا عضو در بيماران مرگ مغزي را دارد . لازم به ذكــر است كه ايـــن تصميم گيري بايستي با توجه به تمايلات و خواسته هاي بيمار براساس مصالح عاليه او انجام شود. براي كاستن از اين مشكلات و نيز برخورداري از اجر دنيوي و اخروي اهدا عضوچه بهتر كه هر يك از افراد جامعه در زمان حيات كارت اهدا عضو دريافت نمايد و همواره آنرا بهمراه داشته باشد چــرا كه حادثه خبر نمي دهد و اي بسا خود ما و يا يكي از بستگان نزديك ما نياز به دريافت عضو پيـداكند.

تصور كنيد در صورتيكه اين امر به سهولت انجام شود چگونه مي تواند در كاهش ناراحتي هايفرد موثر واقع شود.                             

دکتر حمید نوشاد/ فوق تخصص کلیه و فشارخون